فسخ نكاح چيست

سرويس و تعمير آسانسور

فسخ نكاح چيست

۹ بازديد

ساوااپ مناسب ترين وكيل شما براي امور طلاق است. به موجب ماده 1120 قانون مدني، عقد دائم به فسخ يا طلاق منحل مي شود. بر اين اساس، يكي از مواردي كه به موجب آن عقد مي تواند انحلال پيدا كرده و زوجين از هم جدا شوند، فسخ نكاح است. پس، در قانون مدني موارد فسخ نكاح پيش بيني شده است و مشكلات مرد و زن بطور جداگانه مورد اشاره قرار گرفته اند.

به طور كلي فسخ نكاح زماني مي تواند مورد تقاضاي زن يا مرد قرار بگيرد كه يكي از مشكلاتي كه مطابق فقه و قانون مدني بري هر كدام از آنها شناخته شده اند وجود داشته باشد. يعني فسخ نكاح فقط در صورتي است كه مشكلات مذكور در زن يا مرد به اثبات برسد.

همانطور كه از اين ماده مشخص است، شرايط فسخ نكاح با طلاق متفاوت است و هر كدام از آنها شرايط و آثار ويژه خود را دارند. بعنوان مثال اگر يكي از زوجين بخواهد ازدواج را فسخ كند، بايد يكي از موارد فسخ نكاح را در مورد طرف مقابل به دادگاه ثابت كند، اما در طلاق، اثبات اين موارد ضرورتي ندارد.

نكته قابل توجهي كه در اين خصوص وجود دارد اين است كه هر يك از طرفين كه قبل از عقد بداند كه طرف مقابل يكي از مشكلات مذكور را دارد، ديگر بعد از عقد حق فسخ را نخواهد داشت. بعلت اينكه مبناي ايجاد حق فسخ آن است كه اشخاص دچار ضرري نادانسته و ناخواسته از جانب طرف ديگر نشوند.

حال اگر خود شخص با علم و آگاهي نسبت به مشكلات طرف مقابل اقدام به انعقاد عقد كرده باشد، ديگر نمي توان حق فسخي را براي او در نظر گرفت. بعلاوه اينكه حق فسخ يك حق فوري است. به همين علت اگر يكي از زوجين متوجه بشود طرف مقابل داراي يكي از مشكلات مذكور در قانون مدني است، همان وقت بايد اقدام به فسخ نكاح كند. يعني اينكه نمي توان پس از گذشت مدت زمان زيادي از عقد ازدواج، عقد را بر مبناي موارد حق فسخ، فسخ كرد. براي اطلاعات بيشتر اپليكيشن ساوااپ را نصب كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.