نكات مهم در سرويس موتور آسانسور

سرويس و تعمير آسانسور

نكات مهم در سرويس موتور آسانسور

۶ بازديد

انواع موتور آسانسور يكي از مهم ترين بخش آن وسيله به شمار مي آيد به طور كه در علم مكانيك هميشه از موتور به عنوان قلب وسايل مكانيكي ياد شده است؛ آسانسور هم از اين قائده مستثناء نيست و موتور آسانسور يكي از مهم ترين و گران بها ترين اجزاي آسانسور به شمار مي رود، نيروي مورد نياز براي جا به جايي كابين توسط موتور آسانسور تامين مي شود.

موتور آسانسور كششي

آسانسور هاي كششي پركاربرد ترين نوع آسانسور در جهان است كه بر اساس ماشين آتوود ساخته شده است، همانطور كه قبلا هم اشاره شد همه نيروي جا به جايي مورد نياز در آسانسور هاي كششي توسط موتور آسانسور تامين نمي شود و بخشي از آن توسط كادر وزنه ايجاد مي شود.

اين امر باعث شده تا آسانسور هاي كششي به موتور آسانسوري با قدرت كمتري نسبت به آسانسور هاي هيدروليك نياز دارند، موتور آسانسور هاي كششي خود به دو دسته «موتور گيربكس» و « موتور گيرلس» تقسيم ميشه.

موتور گيربكس آسانسور

موتور هاي آسانسور گيربكس خود به دو دسته « موتور گيربكس تك سرعته» و « موتور گيربكي دو سرعته» تقسيم مي شود.

موتور گيربكس دو سرعته

در اين نوع موتور آسانسور دو سيم پيچ و دو سرعت براي حركت آسانسور تعريف شده است، آسانسور با دور تند شروع به حركت مي كند و حدود 30 سانتي متري تراز طبقه دور كند درگير و آسانسور در تراز طبقه متوقف مي شود. انواع موتور آسانسور

براي كاهش ضربات ناشي از شتاب اوليه و هم چنين شتاب منفي توقف آسانسور از چرخ فلزي بزرگ و سنگيني به نام فلايويل كه به موتور آسانسور متصل است اين قطعه به منظور جذب تكان هاي موتور و نرم تر كردن حركت در اين نوع از موتور هاي آسانسور تعبيه شده است.

موتور گيربكس تك سرعته

در اين نوع موتور آسانسور، تنها يك سرعت حركت براي موتور آسانسور تعريف شده، موتور اسانسور نيروي خود را از طريق گيربكس به آسانسور منتقل مي كند و آسانسور در طول مدت حركت با يك سرعت كار مي كند و زماني كه كابين نزديك طبقه مورد نظر مي شود سرعت آسانسور به وسيله ترمز موتور آسانسور كاهش مي يابد و در نهايت در تراز طبقه متوقف مي شود.

موتور گيرلس آسانسور

اگر نيروي محركه موتور آسانسور مستقيما به قرقره كشش منتقل شود مي گويم موتور آسانسور گيرلس است يعني موتور آسانسور گيربكس ندارد، موتور گيرلس با ولتاژ و فركانس متغيير كار مي كند و اين امر موجب شده تا اين نوع از موتور آسانسور كارايي زيادي براي آسانسور هاي سريع و هم چنين آسانسور هاي با ترافيك بالا داشته باشد.

در اين نوع از موتر آسانسور، آسانسور در هنگام استارت با سرغت اوليه پايين شوع كرده و به تدريج افزايش سرعت مي دهد تا به سرعت نهايي برسد اين سرعت تا نزديكي محل توقف آسانسور ادامه پيدا مي كند و پس از نزديك شدن به اين طبقات سرعت آسانسور به تدريج كاهش ميابد تا به تراز طبقه برسد و متوقف شود.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.